mandag 30. august 2010

Massasje kan forebygge skader

Ved regelmessig sportsmassasje (dypdgående massasje) vil du garantert få mindre skader og kroppen din tåler mye større treningsmengde. Nå som det nærmer seg Oslo Maraton, blir det minst en time Massasje i uka hos min idretts massør. Dette er med på å forebygge skader, musklene slapper av, blodomløpet i musklene øker og du får behandlet behandler lymfe-/muskelknuter. Dersom du trener regelmessig, anbefaller jeg time massasje i månden, det gjør underverker.

Når jeg har massasje, holder jeg meg borte fra alt som heter trening i minst et døgn. Massering er med på å provosere frem en "skade" på musklene for å sette i gang blodomløpet og få møkka ut av musklene. Dersom du prøver en treningsøkt kort tid etter massasje, vi du merke fort at kroppen ikke er som den pleier, alt er mye tyngre. Dette kommer av at kroppen og musklene jobber med å transportere avfallstoffene ut av kropen, vent derfor en dag med trening er mitt tips. Drikk også mye vann, slik at avfallstoffene kommer lettere ut av kroppen.

Massasje etter trening kan ofte medføre skade. Spente muskler skal ikke masseres, dette kan medføre store skader på musklene og langtids skader. Det føles godt etter trening, men jeg holder meg langt unna.

Dette er min erfaring, det kan godt hende andre mener noe annet.

1 kommentar:

  1. Hi the information on this blog is just amazing it keeps me coming back time and time again ,personally i met my wife using this site so i couldnt like it any more i have done my best to promote this blog as i know that others need to read this thing ,Thanks for all your effort spent in making this fabulous resource ! ok,nice one Jake

    SvarSlett